Kesadaran Mahasiswa Pendidikan Geografi Pada Lingkungan

Authors

  • Nurul Hasanah Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Halu Oleo
  • La Harudu Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Halu Oleo
  • La Ode Amaluddin Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Halu Oleo
  • La Ode Hadini Program Studi Geografi, Universitas Halu Oleo

DOI:

https://doi.org/10.36709/jppg.v8i3.64

Keywords:

awareness, environment, education

Abstract

Environmental protection begins with generating environmental awareness among the people. The source of all environmental problems is human activity to meet their needs without regard to the carrying capacity of the environment. This study aims to determine the environmental awareness of the Geography education students class of 2020 in the Faculty of Teacher Training and Education, Halu Oleo University. The research method used is descriptive quantitative through questionnaires to 30 students. The results showed that the majority of students majoring in Geography education class of 2020 had high environmental awareness in the Teaching and Education Faculty. Analysis of the three aspects of student awareness of the environment (knowledge, attitudes, and behavior) is in the high category with their respective percentages of 36.67%, 33.33%, and 36.67%.

References

Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Azwar, S. (2015). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Badan Pusat Statistik. (2017). Badan Pusat Statistik Kota Kendari dalam Angka 2017.

Fauziah, H. N. (2018). Kesadaran Lingkungan Hidup Mahasiswa Jurusan Tadris Ilmu Pengetahuan Alam, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Ponorogo. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 3(2).

Fauziyah, R. (2020). Strategi Pengembangan Sikap Kesadaran Lingkungan Pada Anak Usia Dini Di KBTK Sekolah Alam Bintaro Tahun Ajaran 2019/2020. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. Jakarta.

Gabriella, D. A., Sugiarto, A., dan, K, Ramah. (2020). Kesadaran dan Perilaku Ramah Lingkungan Mahasiswa di Kampus. Jurnal Ilmu Sosial dan Humainora, 9(2), 260–275.

Hifjir, dan Agustizar. (2020). Tingkat Pengetahuan Lingkungan Hidup dengan Sikap Peduli Lingkungan Pada Siswa SMP Negeri Se Kluet Raya Kabupaten Aceh Selatan. Jurnal Georafflesia, 5(2), 170–176.

Indeks Kualitas Lingkungan Hidup (2017). Kementrian Negara Lingkungan Hidup Republik Indonesia.

Kadir, A. (2020). Manajemen Pengelolaan Sampah di Kota Kendari (Studi Pada Dinas Lingkungan Hidup dan Kehutanan Kota Kendari). Jurnal Administrasi Negara, Politik-Pemerintahan dan Hubungan Internasional, 6(3), 32–41.

Laundry, E. (2014). Implementasi Kebijakan Adiwijaya dalam Upaya Mewujudkan Pendidikan Lingkungan Hidup di SMA Kota Malang. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 2(1).

Purnamasari, I., Alfiandra., dan Kurnisar. (2019). Perbandingan Sikap Peduli Lingkungan antara Mahasiswa yang Mempelajari Mata Kuliah PKLH dengan Mahasiswa yang Tidak Mempelajari Mata Kuliah PKLH FKIP Universitas Sriwijaya. Jurnal Bhineka Tunggal Ika, 6(1), 117–133.

Saifudin, A. (2012). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Liberty.

Sudijono, A. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada 1996.

Wibowo. (2016). Hubungan Lingkungan Kampus, Pola Asuh, Orang Tua dan Motivasi Berprestasi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Humainora, 16(1) 33-57.

Published

2023-07-01

How to Cite

Hasanah, N., Harudu, L., Amaluddin, L. O., & Hadini, L. O. (2023). Kesadaran Mahasiswa Pendidikan Geografi Pada Lingkungan. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 8(3), 97–104. https://doi.org/10.36709/jppg.v8i3.64

Issue

Section

Articles