Implementasi Media Audio Visual untuk Meningkatkan Pengetahuan Mitigasi Bencana Bagi Siswa
DOI:
https://doi.org/10.36709/jppg.v9i4.389Keywords:
implementation, audio-visual media, disaster mitigationAbstract
The use of audio-visual media is crucial to enhance students' understanding of disaster mitigation material as it can improve students' memory retention. This study aims to determine the effect of utilizing audio-visual media on improving disaster mitigation knowledge among 11th-grade students at Senior High School 10 Sigi. The research used a quasi-experimental method with a non-equivalent control-group design. The research design involved pretests and posttests in both the experimental and control classes. Data analysis techniques included normality tests, homogeneity tests, N-Gain tests, and t-tests. Based on the results of the N-Gain test calculation, the average N-Gain score in the experimental class using audio-visual media was 75.4%, which falls into the high category. Meanwhile, the average N-Gain score in the control class using conventional teaching methods was 49%, which falls into the medium category. The t-test yielded a Sig (2-tailed) value of 0.000 < 0.05, meaning the hypothesis is accepted. Therefore, it can be concluded that audio-visual media significantly impacts improving students' disaster mitigation knowledge at Senior High School 10 Sigi.
References
Astuti, F., Alwan, W., Partiwi, K., Ilmi, N., dan Putra, A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Pengetahuan Kesiapsiagaan Bencana Banjir di SMPK ST Antonius Mataram. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan (JISIP), 6(1). 2293-2298.
Badan Pusat Satistik (BPS). (2022). Hasil Sensus Penduduk 2022 Kabupaten Sigi [Laporan Statistik]. Badan Pusat Satistik.
Badan Nasional Penanggulangan Bencana (BNPB). (2023). Badan Pusat Penanggulan Bencana Indonesia. Diakses 22 Februari 2024, dari https://bnpb.go.id/
Hayudityas, B. (2020). Pentingnya Penerapan Pendidikan Mitigasi Bencana di Sekolah untuk Mengetahui Kesiapsiagaan Peserta Didik. Edukasi NonFormal, 1(2), 94–102.
Jakab, I., Ševčík, M., dan Grežo, H. (2017). Model of higher GIS education. Electronic Journal of E-Learning, 15(3), 220–234
Kartadireja, W. N., Somantri, L., dan Sugito, N. T. (2024). Penggunaan Media Berbasis Sistem Informasi Geografis untuk Meningkatkan Kecerdasan Spasial dalam Pembelajaran. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 9(3). 138-146. https://doi.org/10.36709/jppg.v9i3.127
Mustofa, M., Setyowati, D., Juhadi, dan Pramono, S. (2020). Model Pembelajaran Interaktif Edukatif Bagi Penanaman Sikap Tanggap Bencana Erupsi Merapi Siswa SD di Kabupaten Boyolali. Unnes: Seminar Nasional Pascasarjana 2020.
Nurdiyanti, S. (2019). Implementasi Media Visual dan Audiovisual Terhadap Pembelajaran Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 642–650.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-187.
Peraturan Bupati Nomor 3 Tahun 2020 tentang Rencana Penanggulangan Kedaruratan Bencana di Kabupaten Sigi Lampiran.
Rifai. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Pemahaman Konsep Mitigasi Bencana Pada Mahasiswa Pendidikan Geografi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1).62-29.
Riyansyah, R. (2023). Pendidikan Mitigasi Bencana Banjir Rob Dan Kepedulian Lingkungan Melalui Model Pembelajaran Simulation Video Assisted Problem Based Learning. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 12(2), 59-68. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej
Rizaldy, D. (2021). Analisis Pendidikan Mitigasi Bencana dalam Mata Pelajaran Geografi Pada Kelas XI SMA di Indonesia. Prosiding Mitigasi Bencana, 1, 1-6
Saparwati, M., dan Trimawati, W. F. (2020). Peningkatan Pengetahuan Kesiapsiagaan Bencana Dengan Video Animasi Pada Anak Usia Sekolah. Pro Health Jurnal Ilmiah Kesehatan, 2(1), 23-28. http://jurnal.unw.ac.id/index.php/PJ/
Serungke, M., Sibuea, P., Azzahra, A., Fadillah, M. A., Rahmadani, S., dan Arian, R. (2023). Penggunaan Media Audio Visual dalam Proses Pembelajaran Bagi Peserta Didik. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 3503-3508.
Setiawan, I. (2013). Kontribusi SIG dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Geografi di Sekolah Menengah. Seminar Nasional Pendayagunaan Informasi Geospasial untuk Optimalisasi Otonomi Daerah, 9(3), 219–223.
Suryani, N., dan Febrianto, H. (2019). Sosialisasi dan Simulasi Bencana Gempa Bumi di SMP N 2 Sungai Geringging Nagari Kuranji Hulu Kecamatan Sungai Geringging. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat DEWANTARA, 1(2), 30-40.
Susantyo, M. I. A. N., Sahrina, A., Soekamto, H., dan Bachri, S. (2023). Media Video Blogging pada Microlearning Materi Mitigasi Bencana. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(1), 96–108. https://doi.org/10.23887/jippg.v6i1.59677
Susetyo. (2022). Optimalisasi Peran Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Menanamkan wawasan Mitigasi Bencana. Prisiding PIBSI KE 44.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.