Pengetahuan Bencana Banjir Terhadap Kesadaran Lingkungan Siswa Sekolah Menengah Atas
DOI:
https://doi.org/10.36709/jppg.v9i4.326Keywords:
flood, flood disaster knowledge, environmental awarenessAbstract
Flooding is an event or situation where an area or land is submerged due to an increased volume of water. Flood disaster education is one of the efforts to overcome flood disasters which often occur in the environment around SMA Negeri 14 Semarang, a school located in North Semarang District, Semarang city. North Semarang District is a district that is prone to flood disasters. Based on this, the aim of this research is to identify knowledge about flood disasters on students' environmental awareness. This type of research uses a quantitative type of research with quantitative descriptive data analysis, then a quasi-experimental design using a one-shot case study. The results of the research show that students' knowledge of flood disasters is moderate and students' environmental awareness is good, this is because knowledge does not directly influence environmental awareness, because this is the perception of different individuals.
References
Ansori, M. H., dan Santoso, M. B. (2020). Pentingnya Pembentukan Program Sekolah Siaga Bencana Bagi Kabupaten Bandung Barat. Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(3), 307.
Avianto, A., Lilik, K., Yusra, T., Sri Renani, P., Poppy Dewi, P., dan Praptono. (2017). Pendidikan Tangguh Bencana: Mewujudkan Satuan Pendidikan Aman Bencana di Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
BNPB (2020). Rencana Nasional Penanggulangan Bencana 2020-2024.
Coyle, K. (2004). Understanding Environmental Literacy in America: and Making it a Reality. National Environmental Education and Training Foundation, NEETF/Roper Report: Washington, DC.
Hamid, N., Setyowati, D. L., Juhadi, J., Priyanto, A. S., Wijayanti, N. R., dan Aroyandini, E. N. (2021). Peran Pendidikan Formal, Keluarga, dan Masyarakat dalam Pendidikan Bencana. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 4(1), 403–409.
Hildayanto, A. (2020). Pengetahuan dan Sikap Kesiapsiagaan Masyarakat Terhadap Bencana Banjir. HIGEIA (Journal of Public Health Research and Development), 4(4), 577–586.
Kurniasari, N. (2016). Pola Perilaku Masyarakat dalam Pengurangan Resiko Bencana Tanah Longsor di Kecamatan Banjarwangu Kabupaten Banjarnegara Jawa Tengah. Jurnal Geografi: Media Informasi Pengembangan dan Profesi Kegeografian, 13(2), 216–224.
Kurniawati, D., dan Suwito, S. (2017). Pengaruh Pengetahuan Kebencanaan Terhadap Sikap Kesiapsiagaan dalam Menghadapi Bencana Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Geografi Universitas Kanjuruhan Malang. JPIG (Jurnal Pendidikan dan Ilmu Geografi), 2(2), 135-142.
Munawar, S., Heryanti, E., dan Miarsyah, M. (2019). Hubungan Pengetahuan Lingkungan Hidup dengan Kesadaran Lingkungan Pada Siswa Sekolah Adiwiyata. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 9(1), 22–29.
Prastiwi, L., Sigit, D. V., dan Ristanto, R. H. (2020). Hubungan Antara Literasi Ekologi dengan Kemampuan Memecahkan Masalah Lingkungan di Sekolah Adiwiyata Kota Tangerang. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 11(1), 47. https://doi.org/10.26418/jpmipa.v11i1.31593
Purwoko, A., Sunarko, S., dan Putro, S. (2015). Pengaruh Pengetahuan dan Sikap Tentang Resiko Bencana Banjir Terhadap Kesiapsiagaan Remaja Usia 15–18 Tahun dalam Menghadapi Bencana Banjir di Kelurahan Pedurungan Kidul Kota Semarang. Jurnal Geografi: Media Informasi Pengembangan dan Profesi Kegeografian, 12(2), 214–221.
Sasikome, J. R., Kumaat, L., dan Mulyadi, N. (2015). Pengaruh Penyuluhan Bencana Banjir Terhadap Kesiapsiagaan Siswa SMP Katolik Soegiyo Pranoto Manado Menghadapi Banjir. Jurnal Keperawatan, 3(2), 1-8.
Setyowati, D. L. (2019). Pendidikan Kebencanaan. Universitas Negeri Semarang.
Sitorus, M. E. J., Nababan, D., & Bangun, H. A. (2023). Dampak Bencana Banjir Terhadap Kesehatan Masyarakat Siatas Barita. Tour Abdimas Journal, 2(2), 54–59.
Suarni, R., dan Ernawati, E. (2024). Kesiapan Sosial Masyarakat Terhadap Bencana Banjir di Kecamatan Koto Tangah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 19517–19526.
Wahyuningsih, D. D., Kusumawati, E., dan Nugroho, I. S. (2021). Academic Dishonesty Siswa di Masa Pandemi Covid-19: Implikasinya Pada Bimbingan dan Konseling. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 11(2), 127–142.
Widjanarko, M., dan Minnafiah, U. (2018). Pengaruh Pendidikan Bencana Pada Perilaku Kesiapsiagaan Siswa. Jurnal Ecopsy, 5(1), 1–7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.