Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas X IIS 1 SMA Negeri 1 Watopute

Authors

  • Leniawati Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Halu Oleo
  • Surdin Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Halu Oleo
  • Andrias Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Halu Oleo

DOI:

https://doi.org/10.36709/jppg.v8i2.3

Keywords:

Student Learning Difficulties, Geography, Senior High School 1 Watopute

Abstract

Learning difficulty is the inability of a student to master a subject matter optimally in a predetermined time due to several factors that influence it. The aims of this study were: 1) to describe the description of student learning outcomes in Geography class X IIS 1 Senior High School 1 Watopute; 2) to analyze what material is difficult for students to understand in the subject of Geography for class X IIS 1 Senior High School 1 Watopute, and; 3) to describe the factors that cause learning difficulties in the subject of Geography class X IIS 1 Senior High School 1 Watopute. This research is a qualitative descriptive study. The results of the study showed that: 1) student learning outcomes, namely some students in class X IIS 1 did not reach the minimum completeness criteria in Geography; 2) The material that is difficult for students to understand in the subject of Geography for class X IIS 1 students is the material on the Characteristics of the Layers of the Earth's Atmosphere; and 3) factors that cause geography learning difficulties, namely internal factors (student interest and student motivation) and external factors (parents' work, parental income, student learning needs, the presentation of material by the teacher is less attractive, the use of monotonous learning methods, the use of less than optimal learning media, and limited school facilities and infrastructure).

References

Ahmadi, A. (2018). Eksistensi Media Sosial dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Santri. AL-FIKRAH, 1(1), 46-55.

Andrias, A., Pratama, YA, Rais, R., Nurhasanah, M., dan Alfiyanto, A. (2022). Pricipal Strategy In Developing Student’s Discipline. Lectura: Jurnal Pendidikan, 13 (2), 260-272.

Asmiati, A., Sumardi, L., Ismail, M., dan Alqadri, B. (2022). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Melanjutkan Studi Anak Pada Masyarakat Nelayan di Desa Seruni Mumbul Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 786-793.

Bangun, D. (2008). Hubungan Persepsi Siswa Tentang Perhatian Orang Tua, Kelengkapan Fasilitas Belajar, dan Penggunaan Waktu Belajar di Rumah Dengan Prestasi Belajar Ekonomi. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 5(1), 74-94.

Bogdan, R. C., dan Biklen, S. K. (2003). Data Analysis and Interpretation. Qualitative Research For Education: An Introduction to Theory and Methods, 4.

Damayati, N., Idris, M., dan Warsini, N. (2021). Identifikasi Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas X Pada Masa Pandemi Covid-19 Di MA Al-Akbar Kabupaten Banyuasin. JURNAL SWARNABHUMI: Jurnal Geografi dan Pembelajaran Geografi, 6(2), 121-128.

Faizah, S. N. (2017). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175-185.

Harahap, H. S., Hrp, N. A., Nasution, I. B., Harahap, A., Harahap, A., dan Harahap, A. (2021). Hubungan Motivasi Berprestasi, Minat dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kemandirian Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1133-1143.

Hartono, D. (2021). Korelasi antara Kesiapan Belajar dengan Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 5 Lahat. Jurnal Samudra Geografi, 4(1), 39-44.

Lestari, S. (2018). Hubungan Perhatian Orangtua Dengan Prestasi Belajar Murid Sd Negeri Bontomanai Unggulan Kecamatan Bontomarannu Kabupaten Gowa. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Magdalena, I., Shodikoh, A. F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., dan Susilawati, I. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI, 3(2), 312-325.

Meyzilia, A., Darsiharjo, D., dan Ruhimat, M. (2019). Minat Belajar Geografi Siswa SMA Negeri Se-Kabupaten Bangka. Jurnal Pendidikan Geografi: Kajian, Teori, dan Praktek dalam Bidang Pendidikan dan Ilmu Geografi, 24(1), 25-33.

Miles, M. B., dan Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. London: Sage Publication.

Mukhlis, D. (2021). Kesulitan Siswa dalam Memahami Materi Dinamika Planet Bumi sebagai Ruang Kehidupan Pada Siswa Kelas X IIS SMAN 1 Padang. Skripsi. Padang: Universitas Negeri Padang.

Muthmainnah, M., Rustiyarso, R., dan Imran, I. (2012). Analisis Kreativitas Guru dalam Penggunaan Metode Pembelajaran Sosiologi di Kelas X Mas Al-jihad Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(11), 1-13.

Moleong, L. J. (2012). Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Moleong, L. J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nauri, Y., dan Septinar, H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Geografi di SMA Negeri 2 Kikim Selatan Tahun Pelajaran 2019/2020. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 5(1), 47-51.

Nurhasanah, S., dan Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1), 128-135.

Rozak, A., Fathurrochman, I., dan Ristianti, D. H. (2018). Analisis Pelaksanaan Bimbingan Belajar dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 1(1), 10-20.

Slameto, S. (2015). Implementasi Penelitian Tindakan Kelas. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(3), 47-58.

Sugiyono, P. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Sulastri, Y., Aminuyati, A., dan Anasi, P. T. (2016). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Siswa Pada Masa Covid-19 di MA Mathla’ul Anwar Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(10), 1-8.

Widodo, I., dan Mukminan, M. (2018). Pengembangan E-Learning Mata Pelajaran Geografi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(1), 12-25.

Zaki, A., dan Yusri, D. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pelajaran PKN SMA Swasta Darussa’adah Kec. Pangkalan Susu. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809-820.

Published

2023-04-01

How to Cite

Leniawati, Surdin, & Andrias. (2023). Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas X IIS 1 SMA Negeri 1 Watopute. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 8(2), 58–66. https://doi.org/10.36709/jppg.v8i2.3

Issue

Section

Articles