Identifikasi Permasalahan Guru untuk Meningkatkan Mutu dan Profesionalisme
DOI:
https://doi.org/10.36709/jppg.v9i4.210Keywords:
teacher problems, efforts to improve quality, professionalismAbstract
This research was conducted regarding the phenomenon of low teacher competence and quality. The aim of this research is to find out: 1) teachers' internal and external problems; and 2) efforts to improve the quality and professionalism of teachers at Senior High School 2 Kulisusu. This research uses qualitative research methods, with research subjects being teachers. The research results show that: 1) teacher problems consist of internal problems including weak cognitive and pedagogical competence of teachers, lack of love for their profession, lack of innovation in learning methods. Meanwhile, external problems include a lack of physical facilities and infrastructure that support teaching and learning activities, inadequate compensation, especially for non-civil servantor or honorary teachers, and adjustments to curriculum change policies; and 2) Efforts that can be made with holding various workshop activities related to improving the quality of education, obtaining the latest information about the education quality improvement system, both through social media and collaboration with supervisors, involving teachers in the program Teacher Professional Education and independent training through online resources such as the Platforms Independent Teach application, as well as providing motivation and support to understand information technology.
References
Anwar, A. S., dan Mubin, F. (2020). Pengembangan Sikap Profesionalisme Guru Melalui Kinerja Guru Pada Satuan Pendidikan MTs Negeri 1 Serang. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 147–171.
Arsyam, M. (2013). Guru Sebagai Pilar Pembangunan Bangsa. Diakses 1 Desember, 2023, dari https://files.osf.io/v1/resources/r8xy3/providers/osfstorage/5f00689fea59af016ed3ba7f?action=download&direct&version=1
Barnawi, dan Arifin, M. (2012). Kinerja Guru Profesional. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
Danil, D. (2017). Upaya Profesionalisme Guru dalam Meningkatkan Prestasi Siswa di Sekolah (Study Deskriptif Lapangan di Sekolah Madrasah Aliyah Cilawu Garut). Jurnal Pendidikan UNIGA, 3(1), 30-40.
Ekosiswoyo, R. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah yang Efektif Kunci Pencapaian Kualitas Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 14(2), 113918
Fakhiroh, Z. M. (2018). Hubungan Pendapatan dengan Kualitas Kinerja Guru dalam Pembelajaran di SMK Diponegoro 1 Purwokerto. Skripsi. IAIN Purwokerto.
Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat pembelajaran yang efektif. At-Tafkir, 11(1), 85-99.
Fitrianti, L. (2018). Prinsip Kontinuitas dalam Evaluasi Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 10(1), 89-102.
Masfufah, R., dan Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa melalui Soal PISA. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 291–300.
Megasari, R. (2014). Peningkatan Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan untuk Meningkatan Kualitas Pembelajaran di SMPN 5 Bukittinggi. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 636-648.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 Tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Rofiki, M. (2019). Urgensi Supervisi Akademik dalam Pengembangan Profesionalisme Guru di Era Industri 4.0. Indonesian Journal of Basic Education, 2(3), 502–514.
Saondi, O., dan Suherman, A. (2013). Etika Profesi Keguruan. Bandung: Refika Aditama.
Sudargo, F. (2010). Kemampuan Pedagogik Calon Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Keterampilan Proses Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Praktikum. Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 15(1), 4-12.
Sudjana, N. (2010). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Ikatan Penerbit Indonesia.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Tindakan). Bandung: Alfabeta.
Sukardi. (2010). Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.
Suprihatiningrum, J. (2013). Guru Profesional: Pedoman Kinerja, Kualifikasi & Kompetensi Guru. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Taufan, J., dan Mazhud, F. (2016). Kebijakan-Kebijakan Kepala Sekolah dalam Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif di Sekolah X Kota Jambi. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(1), 62-75.
Undang-Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Veirissa, A. H. (2021). Kualitas Guru di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 4(1), 267–272.
Wibowo, C. H. (2015). Problematika Profesi Guru dan Solusinya Bagi Peningkatan Kualitas Pendidikan di MTs Negeri Nguntoronadi Kabupaten Wonogiri. Tesis. IAIN Surakarta.
Yusutria. (2017). Profesionalisme Guru dalam Meningkatkan Kualitas Sumberdaya Manusia. Curricula: Journal of Teaching and Learning, 2(1), 38–46.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.