Kajian Pengembangan Kurikulum Maritim dalam Menumbuhkan Rasa Cinta Bahari Siswa

Authors

  • Muhamad Faiz Prasetia Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Enok Maryani Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Mamat Ruhimat Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.36709/jppg.v9i2.126

Keywords:

Maritime Curriculum, coastal society, nautical love

Abstract

This research is carried out in order to study the development of ideas or curriculum policies in the field of maritime which is indeed a need of the public in particular who reside in the northern coastal area of Subang County This curriculum is an effort to support one of Indonesia's dreams of becoming the largest archipelagic country and the World Maritime Poros. The maritime curriculum program is a policy that aims to introduce the potential of maritime affairs and fisheries in Indonesia's coastal areas to the younger generation, in order to awaken the spirit of love for the sea in coastal communities, especially for students in coastal schools. The research method used is the study of literature studies of articles, journals and references related to the Maritime Curriculum and observasion, data analysis techniques using qualitative descriptive type. Based on the results of the research, the development of this maritime curriculum resulted in five indicators, including: 1) a marine-based curriculum; 2) curricular content based on community life patterns; 3) a problem-solving curricule; 4) student skills development; and 5) public participation.

References

Prasetya, A. W., dan Budi, K. (2019). Sekolah Maritim Standar Internasional Akan Hadir di Patimban.https://regional.kompas.com/read/2019/10/19/13264141/sekolah-maritim-standar-internasional-akan-hadir-di-patimban?page=all (Diakses, 13 Juli 2023).

Kurikulum Operasional Satuan Pendidikan SKB Jepara. (2023). Kurikulum Berseri Bersahabat dengan Bahari. https://anyflip.com/sljng/ycab/basic (Diakses, 13 Juli 2023).

Farchan, A., dan Muhtadi, A. (2019). Pengembangan Desain Kurikulum Maritim di Jepara. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 7(1), 27-36.

Indrawanto, S. (2013). Pendidikan Karakter Maritim Sebagai Upaya Memperkuat Jiwa Kemaritiman di Tingkat Satuan Pendidikan Yayasan Hang Tuah. Jurnal GENTA Prodi Pendidikan Sejarah, 2(1).

Junida, A. I. (2017). Kemendikbud-Kemenko Maritim Kerjasama Terapkan Kurikulum Ke¬maritiman. https://www. antaranews.com/berita/627472/kemendikbud-kemenko-maritim-kerja-sama-terapkan-kurikulum-kemaritiman (Diakses, 19 Mei 2020).

Khairunnas, R., dan Desfandi, M. (2020). Implementasi Program Kurikulum Kemaritiman di SMK Negeri I Kota Sabang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi, 5(2), 115-124.

Martin Prosperity Institute. (2015). The Global Cre¬ativity Index 2015. Canada: University of To¬ronto’s Rotman School of Management.

Presiden Republik Indonesia. (2017). Peraturan Pres¬iden Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2017 tentang Kebijakan Kelautan Indonesia. Jakarta.

Samad, F., Yetti, E., dan Hapidin. (2023). Maritime Curriculum Policy for Early Childhood in North Maluku. Scientia, 2(2), 27-31. https://doi.org/10.51773/sssh.v2i2.225

Sampono, N. (2015). Implementasi Kurikulum Kebaharian Dalam Sistem Pendidikan Nasional. disampaikan pada acara Seminar “Evaluasi Implementasi Kurikulum Longitudinal Kebaharian” yang diselenggarakan oleh Yayasan Hang Tuah, pada tanggal 19 Agustus 2015, bertempat di Wisma Elang Laut, Jakarta.

Sulistiyono, S. T. (2016). Paradigma maritim dalam membangun Indonesia: Belajar dari sejarah. Lembaran Sejarah, 12(2), 81-108.

Supriadi, F., Wibowo, D. H., & Afgani, C. A. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Operasional Satuan Pendidikan Berbasis Kemaritiman di SMK Negeri 1 Alas Kabupaten Sumbawa. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(1), 421-434.

Supriyadi. (2018). Pentingnya Penanaman Budaya Maritim Sejak Dini sebagai Bentuk Kewaspadaan Nasional dalam Mewujudkan Indonesia Sebagai Poros Maritim Dunia. Bogor: Universitas Pertahanan Indonesia.

Raharjo, R. (2020). Analisis perkembangan kurikulum PPKn: dari Rentjana pelajaran 1947 sampai dengan merdeka belajar 2020. PKn Progresif: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Kewarganegaraan, 15(1), 63-82.

Published

2024-04-01

How to Cite

Prasetia, M. F., Maryani, E., & Ruhimat, M. (2024). Kajian Pengembangan Kurikulum Maritim dalam Menumbuhkan Rasa Cinta Bahari Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 9(2), 120–127. https://doi.org/10.36709/jppg.v9i2.126

Issue

Section

Articles