Pengaruh Model Pembelajaran Inquiri dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Geografi Materi Mitigasi Bencana Alam Siswa Kelas XI SMAN 11 Kendari
DOI:
https://doi.org/10.36709/jppg.v9i4.101Keywords:
Inquiry learning model, learning style, learning outcomes, Senior High School 11 KendariAbstract
Senior High School 11 Kendari is one of the schools in Wua Wua District, Kendari City that has low Geography learning outcomes. The ineffective learning model makes students' interest in learning decrease. This study aims to: 1) determine the description of Geography learning outcomes based on learning styles; 2) determine the effect of Inquiry learning models and learning styles on Geography learning outcomes on Natural Disaster Mitigation material for grade XI IPS students of SMA Negeri 11 Kendari. The type of research used is experimental research. The population of the study was 73 students, with a research sample of 27 students. The research data in the form of quantitative data was obtained from tests and questionnaires. The results of the study showed: 1) the average value of learning outcomes were pre-test 41.19 and post-test 86.67; and the average value of learning outcomes based on students' learning styles, kinesthetic pre-test 35.13, visual pre-test 50.27, and auditory pre-test 34.75; and kinesthetic post-test 86.88; visual post-test 89.45; and auditory post-test 82.25; 2) the results of hypothesis testing using one way ANOVA with probability value Sig. = 0.00>0.05 then ho is rejected and ha is accepted. Thus there is an influence of Inquiry learning model and learning style on Geography learning outcomes
References
Adiga, U., dan Adiga, S. (2015). Problem Based Learning. International Journal of Current Research, 7(6), 17181-17187.
Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (edisi revisi). Jakarta: Bumi Aksara
Emijayanti, E., dan Surdin, S. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas XI IPS-2 Pada Pokok Bahasan Lingkungan Hidup dan Pembangunan Berkelanjutan Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (TPS) di SMA Negeri 7 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 3(1), 42–52.
Fince, W. O., Nursalam, L. O., Surdin, S., dan Andrias, A. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Geografi dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri di SMAN 1 Kontunaga. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 5(2), 168–178.
Hamalik, O. (2019). Kurikulum Serta Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasanah, I. A., Kantun, S., dan Djaja, S. (2018). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Jurusan Akuntansi Pada Kompetensi Dasar Jurnal Khusus di SMK Negeri 1 Jember Semester Genap Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 12(2), 277-282.
Khuluq, K., Abidin, Z., dan Ulfa, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa Kelas XI IPS. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(2), 197–206. https://doi.org/10.17977/um038v4i22021p197
Liyusri, dan Situmorang, J. (2013). Strategi Pembelajaran dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Geografi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 64–78.
Lovisia, E. (2018). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 2(1), 1–10. https://doi.org/10.31539/spej.v2i1.333
Prihatin, M. S. (2017). Pengaruh Fasilitas Belajar, Gaya Belajar dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X IIS SMA Negeri 1 Seyegan. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 6(5), 443-452.
Rahman, A. A., dan Yanti, S. (2016). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu di Kelas VII SMP Negeri 1 Peudada. Jurnal Pendidikan Almuslim, 4(2), 1–6. http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jupa/article/view/183
Sitopu, Y. B., Sitinjak, K. A., dan Marpaung, F. K. (2021). The Influence of Motivation, Work Discipline, and Compensation on Employee Performance. Golden Ratio of Human Resource Management, 1(2), 72-83.
Sudibjo, N., dan Tondok, L. R. S. (2019). Metode Book Talk Untuk Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Komunikasi Ekspresif Verbal Pada Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Pendidikan, 20(2), 111-125.
Sudjana N, (2002). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugiyono, M., Samijo., Sutopo., dan Nuryanto, A. (2014). Pendidikan Beretika dan Berbudaya. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Kementerian Pendidikan.
Sugiyono, (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Afabeta.
Sukmawati, dan Kasmiati, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas XI IPS 2 SMA Negeri Wolowa Pada Materi Pokok Pemanfaatan dan Pelestarian Lingkungan Hidup. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 1(1), 1-16.
Trianto, M. P. (2011). Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.